jeudi 8 septembre 2011

Top fuel 15986384664785214865


Un TOP FUEL c'est ça......

7500
Approximativement, en CV d'un moteur de Top Fuel en 2005, c'est quasi 1000cv par cylindre.
Approximate peak output, in horsepower, of a competitive 2005 Top Fuel engine. That's almost 1000 horsepower per cylinder.


500
Capacité du moteur en cubic inches. Le bloc et les culasses sont usinées dans des blocs d'aluminium, le carter d'huile est en titane.
Engine capacity, in cubic inches. The block and heads are CNC-milled from solid billets of aluminum, and the oil pan is titanium.

45.5
Boost maximum en psi produit par le compresseur quand le papillon est grand ouvert. C'est plus de 3.0 bar, le double d'une Mitsubishi EVO 8.
Maximum boost, in psi, produced by the supercharger at wide-open throttle. That's more than 3.0 bar, twice the boost achieved by a Mitsubishi Evo VIII.




 
12,654
En tours minutes, c'est la vitesse de rotation du compresseur au régime maximum. Quand le moteur est à 8500 tr/min, juste fairetourner le compresseur nécessite 900CV.
Rpm the supercharger spins at maximum engine speed. With the engine at 8500 rpm, just turning the supercharger soaks up 900 horsepower.



165
T° en Fahrenheit du compresseur 14-71 après juste 4.5s au boost maximum.
Temperature in Fahrenheit of the 14-71-type supercharger after just 4.5 seconds of maximum boost.



569
Nombre de rotations du vilo pendant le 1/4 de miles. Chaque soupape d'admission s'ouvre 284 fois.
Number of times the engine's crankshaft turns during the entire quarter mile. Each intake valve opens 284 times.



16
Bougies par moteur. Les 2 magnetos MSD produisent 88 ampères. Vous avez juste besoin de 12 de plus pour alimenter un poste à souder.
Spark plugs per engine. The twin MSD magnetos produce 88 amps. You need just 12 more to power your MIG welder.




77
Gallons par minute lors de l'ouverture complete du papillon.
Le moteur consomme 22.75 gallons d'essence durant le warmup, burnout et le quart de run.
Gallons per minute the fuel system can pump at wide-open throttle. The engine will consume 22.75 gallons of fuel during warmup, burnout, staging, and the quarter-mile run.


900
Dollars pour un bidon de 55 gallons de nitromethane. Le reglement actuel autorise jusqu'a 85% de nitrométhane dans le mélange. Le reste est de l'alcool.
Cost, in dollars, of a 55-gallon drum of nitromethane fuel. Current regulations allow a maximum of 85 percent nitromethane in the fuel mix. The rest is alcohol.


58,700
Prix en $ d'un moteur neuf, prêt à courrir.
About what you'll pay, in dollars, for a new, ready-to-run Top Fuel engine.




29
Minutes pour démonter et remonter un moteur de Top Fuel entre les passes. Chaque moteur est reconstruit 184 fois par an. (si le pilote va jusqu'en finale à chaque course).
Minutes it takes to tear down and rebuild a Top Fuel engine between rounds. Each engine is rebuilt 184 times a year (if the driver goes to the final round at every race).


28
Quarts d'huile utilisée le warm-up et le quart de run. Le carter d'huile contient 70 mixé avec un épaississeur spécial.
Quarts of oil used during warm-up and quarter-mile run. The oil pan holds 70-weight oil mixed with special thickener.



6
Le nombre maximum de disques d'embrayage dans un top fuel.
L'embrayage multi-stage est programmé pour se bloquer progressivement durant le run. Chaque disque coûte 115$ et dure un max de 3 runs.
The maximum number of clutch discs in a Top Fuel car. The multistage clutch is timed to progressively lock up during the run. Each $115 disc lasts a maximum of three runs.

2225
Poids minimum en pounds d'un top fuel (+-1100kg). C'est un pods/puissance de 3.37 CV/pound, 20 fois mieux qu'une corvette Z06.
Minimum weight, in pounds, of a Top Fuel dragster. That's a power-to-weight ratio of 3.37 horsepower per pound, about 20 times better than the new Z06 Corvette's.


300
L'empattement en inches d'un top fuel. 3000 inches (7620 cm=76m !) de tube chrome-moly est nécessaire pour construire le châssis, il reste non peint pour surveiller d'éventuelle craquelures des soudures.
Wheelbase, in inches, of a Top Fuel dragster. About 3000 inches of chrome-moly tubing is needed to build the frame, which is left unpainted because of the need to constantly weld cracks.


1082
Dollars pour une paire de slicks arrières Goodyear R36x17.5.
Avec de la chance ils vont durer 1 mile ou 4 runs.
Greenbacks you'll need to buy a pair of new Goodyear R36x17.5 rear slicks. If you're lucky, they'll last you a bit over a mile--four runs.


58
Boulons bead locks utilisés pour maintenir chaque pneu arrière sur sa jante. P° des pneus entre 6.5 et 7.5 psi. 0.45-0.52 bars.
Bead Lock bolts used to retain each rear tire to the wheel. Tire pressures are set between 6.5 and 7.5 psi.

...And Here's What It Does


0.84
secondes pour passer de 0 à 100mph (160km/h). Au départ les pilotes sont soumis une accélération jusqu'a 4.75g, plus qu'un astronaute de navette spatiale.
Seconds it takes for a Top Fueler to accelerate to 100 mph from standstill. At launch, drivers are subjected to up to 4.75 g--more than a space-shuttle astronaut.


333.08
Vitesse finale du drag de l'US Army en 2004. Quand le parachute s'ouvre, le pilote subit une décélération de 6g.
Top speed, in mph, of the 2004 NHRA Top Fuel Championship-winning U.S. Army dragster. When he pops the parachute at the end of his run, driver Tony Schumacher experiences peak deceleration of 6 g.


12,000
+- 6000 kg,  force verticale générée par l'aileron arrière à 325mph. La pression exercée par les gazs d'échappement dirigés vers le haut est égale à 400 kg.
Downforce, in pounds, generated by the rear wing at 325 mph. The downward thrust made by the exhaust gases escaping the headers alone generates 800 pounds of downforce.


85
inches(215cm), distance à respecter pour ne pas être brulé par les gazs d'échappement.
Distance, in inches, you'll need to be above the header pipes to avoid getting toasted by the nitro flames exiting those pipes.


8.5
21 cm c'est la dimension dont augmente le pneu en diamètre quand il est à 325 mph ( 523 km/h). Il atteint la taille de 44.5 ".
Number of inches the rolling diameter of the rear tires grows during a 325-mph run, reaching a maximum of 44.5 inches.



18
secondes de course si Tony va en finale. S'il fait la finale de chaque course, la durée totale de son temps de course sera de 7 minutes.
Seconds of racing completed if Tony makes the final. If he makes the final in every race, his total racing time for the season will be less than seven minutes.



4.428
secondes, record mondial......
World-record elapsed time, in seconds, it took Tony Schumacher's Army dragster to cover a quarter mile.



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